טיפול פסיכולוגי בשילוב EMDR

טיפול לנשים סביב היריון ולידה

תקופת ההיריון והלידה היא תקופה ייחודית במעגל חייה של האישה. לצד השינויים הגופניים הרבים, מתרחשים גם תהליכים רגשיים דרמטיים. האישה עוברת שינוי זהות עמוק הטומן בחובו תקוות, משאלות ופחדים  (פירטתי עוד על התהליכים הרגשיים האופייניים לתקופה זו בסדרת סרטונים שניתן למצוא כאן). זוהי תקופה רגישה ביותר בה כל מילה הנאמרת מבחוץ עשויה להיות בעלת השפעה עצומה, לטוב או לרע. בנוסף, בעבודה עם נשים סביב היריון ולידה יש תחושת דחיפות, כיוון שלא מדובר רק באישה עצמה אלא גם בעובר/תינוק קטן שתלוי בה וברווחתה.

בשל כל אלו, טיפול בנשים בתקופה זו מחייב בעיני גמישות וזמינות שלי כמטפלת, לצד מחויבות לחיפוש הדרך המהירה ביותר להשגת הטבה. לא פעם בתחילת טיפול נזדקק ליותר מפגישה אחת בשבוע, ואני תמיד זמינה גם בין הפגישות. אני אספק לאישה את כל התמיכה שאני יכולה, עד שאדע שהוצאנו אותה מ”עין הסערה”. לצד טיפול פסיכולוגי רגיל בדיבור, אני אוהבת לשלב בעבודתי שיטת טיפול שנקראת EMDR.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) היא שיטת טיפול עם יעילות מוכחת מחקרית שפותחה במקור לטיפול בטראומות ומשמשת כיום לטיפול במגוון רחב של נושאים. הטכניקה הבסיסית שמשתמשים בה בשיטה היא “להפריע” למוח באמצעות גרייה דו-צדדית בעת עיבוד החוויה (למשל באמצעות תנועת עיניים מצד לצד, תיפוף על הגוף, צליל שמושמע באוזניות וכדומה). מתברר שה”הפרעה” הזו עוזרת לשנות את האופן בו החוויה מאוחסנת ברשת הזיכרון שלנו. זו לא היפנוזה! המטופלת נמצאת לכל אורך התהליך בשליטה מלאה. העיבוד מאפשר להתייחס אחרת למה שאירע ולחבר את החוויה אל כוחות ההחלמה. אחד החלקים שאני הכי אוהבת ב EMDR הוא ההתייחסות למשאבים – חיבור האישה אל מקורות הכוח שלה. בעזרת חלקים אלו למעשה מתאפשר השינוי.

הדבר שהכי קשה לנו בטראומה הוא לא האירועים עצמם אלא מה שאנחנו אומרות לעצמנו לגבי עצמנו ביחס לאירוע (“אני אשמה”, “הייתי חסרת אונים”, “הייתי חסרת שליטה”, “אני בסכנה”, “אני פגומה” וכדומה). האמירות האלו לא פעם מושפעות מאירועים קודמים שחווינו במהלך חיינו, הן מבטאות אמונות או תבניות שפיתחנו לאורך השנים ואנחנו מביאות אתנו אל תוך כל סיטואציה חדשה. התבניות האלו הן מוקד העבודה ב EMDR. את מה שקרה מבחינת האירועים החיצוניים במציאות אי אפשר לשנות, אבל את האופן שבו את מרגישה לגבי מה שהיה – אפשר. בסיום העיבוד, החוויה לא הופכת להיות שמחה – אבל היא כבר לא מפעילה אותך באותה צורה וכעת היא מקושרת עם תחושות חיוביות יותר ביחס לעצמך ולעולם. זה נשמע כמו קסם, וזה אכן לפעמים מרגיש קסום ופלאי, אבל זה לגמרי אותנטי. השינוי מתרחש מבפנים.

השילוב של EMDR בטיפול בנושאים של היריון ולידה הוא מדהים. זה שילוב מנצח, שמאפשר במקרים רבים להשיג שינוי לטובה בזמן יחסית קצר. הטיפול יכול להתקיים פנים אל פנים או מרחוק, דרך המחשב. במקרה הצורך, ניתן לשלבו כהתערבות ממוקדת גם אם האישה נמצאת במקביל בטיפול אחר.

אני חשה תחושת אחריות עצומה בעבודה שלי. יש לא מעט מצבים בהם אני מרגישה שהנפש של האישה ממש מונחת פיזית בתוך כפות הידיים שלי. כאשר טיפול מצליח, יהיה קשה למישהו מבחוץ להבין את עוצמת התהליך שהתרחש. זה נכון לגבי כל טיפול, אבל בעיבוד EMDR במיוחד: יש רגע עוצמתי שבו חוויה שהייתה כואבת וקשה – משתחררת. פתאום אפשר לנשום. הרגעים האלו הם מהרגעים המרגשים בחיים, גם עבור המטופלות וגם עבורי. ברגעים כאלו אני מתמלאת הודיה, איזו עבודה נהדרת יש לי.

EMDR עם נשים סביב היריון ולידה

מוזמנת לפייסבוק