השלכות פגיעה מינית על חווית האמהות

 

**אזהרת טריגר פגיעה מינית**

אם חווית פגיעה מינית בעברך – ולמרבה הצער נשים רבות כל כך חוות בחייהן פגיעה מינית – הפגיעה הזו עלולה להשפיע בדרכים שונות על האמהות שלך. בפוסט הנוכחי אביא רק מספר דוגמאות, כמובן שיש עוד מגוון רחב של דרכי השפעה.
* בהhריון – השינויים הפיזיים שמתרחשים בגוף, עלולים לגרום לחווית חוסר שליטה;
התנועות של העובר בתוך הבטן – עבור חלק מהנשים מייצרות חוויה פולשנית קשה;
התמודדות עם ריבוי בדיקות שמצריכות חודרנות לאזורים אינטימיים.
* בלידה – חווית הלידה עלולה לשחזר את חווית הפגיעה המינית, הן באופן פיזי והן בהיבטים רגשיים. בהקשר זה חשוב לדעת שיש מרכזים שמתמחים בליווי יולדות בעלות רקע של פגיעה מינית, אם את יודעת שזה רלוונטי לגבייך – מומלץ ליצור קשר עם מרכז כזה מראש, עוד לפני הלידה.
* מגדר התינוק/ת – אם נפגעת על ידי גבר ויש לך בן, הפגיעה שעברת עלולה להשפיע על התחושות שלך כלפי בנך; אם יש לך בת, עלולים להתעורר בך פחדים שהיא תיפגע כמו שפגעו בך.
* מגע – אמהות מביאה איתה בהכרח הרבה מגע, המרחב הפיזי שלך כל הזמן נחדר: בין אם בהנקה, באצבע קטנה שהתינוק דוחף לתוך פיך, בקרבה ובהחזקה של התינוק… יש אמהות שעבורן החוויה הזו, שכל הזמן נוגעים בהן, שהמרחב האישי שלהן אינו נשמר, היא קשה מנשוא.
* חרדות – מתוך החוויות שאת עברת, עלול להיות לך קשה לסמוך על העולם, למשל – לתת למישהו אחר לטפל בתינוק/ת שלך. (וכשהילדים יותר גדולים – ואין מגבלות קורונה – להצליח לאפשר להם ללכת לבד לחברים, לצאת לטיולים וכדומה.)
* קושי עם אינטימיות ותלות – מתלווה לא פעם לפגיעות שהתרחשו בתוך המשפחה. אם חווית כזו פגיעה, ייתכן מאוד שהיא תשפיע על יצירת הקשר שלך עם הילד שלך.
* פחד לפגוע – עוד חשש שעלול להתקיים ביתר שאת בעיקר אצל מי שחוותה פגיעה בתוך המשפחה. ייתכן שאת מפחדת לפגוע בילד שלך כמו שפגעו בך – ואז אין מבחינתך מרחב לטעויות, החופש ההורי שלך מצטמצם.
* מיניות – נושא מורכב עבור הרבה נשים גם בלי קשר לאמהות, ומורכב עבור הרבה אמהות לאחר לידה גם בלי שחוו פגיעה מינית – כך שברור שהשילוב בין השניים עלול להוסיף קשיים.
וכאמור, הרשימה הזו היא רק רשימה חלקית…
יחד עם זאתניתן לראות באמהות הזדמנותדווקא בגלל שהאמהות מכריחה להתמודד עם הנושא הכל כך קשה הזה, שאולי בזמנים אחרים נמנעת מהתמודדות איתו.
למשל:
* העובדה שיש לי תינוק קטן ואין לי אפשרות להימנע ממגע – יכולה לאפשר לי להתחיל להרגיש יותר נוח עם קרבה פיזית.
* מציאת כוחות בתוכי שלא הצלחתי למצוא במצבים אחרים, כגון: להיות ‘אמא לביאה לוחמת’ עבור התינוק שלי, בזמן שעבור עצמי אני מתקשה לעמוד על שלי, להיאבק וכו’.
* להיפתח מחדש ליצירת תלות וביסוס יחסי אמון בתוך קשר, ללמוד להיעזר, לקבל תמיכה, לייצר קרבה…
דרך האמהות לילד שלנו אנחנו למעשה נהיות גם אמהות לעצמנו. 
ולכן, האמהות היא הזדמנות לחוויה של תיקון, ריפוי וצמיחה.
ואם את מרגישה שקשה לך לעשות את התהליכים האלו לבד – כדאי לקבל עזרה.

מוזמנת לפייסבוק