המלצות למשפחות עם ילדים בגיל הרך שנמצאות בבידוד

בימים אלו של מגיפת הקורונה משפחות רבות צריכות להישאר סגורות בבית עם ילדים במשך זמן ממושך. האתגר בבידוד עם ילדים בגיל הרך הוא גדול במיוחד. לכן, ריכזתי מספר המלצות ורעיונות שיוכלו לעזור לכם לעבור את התקופה המורכבת הזו.

ההמלצה הראשונה היא יצירת סדר יום קבוע, בכדי לייצר שגרה גם בתוך המצב יוצא הדופן. שגרה היא דבר שמשרה ביטחון בקרב ילדים צעירים. הילד יודע מה צפוי לקרות, מה בא אחרי מה, ומבחינה רגשית זה מקל עליו. כמו שבזמנים רגילים שגרה ברורה – למשל שגרת ערב של ארוחה, אמבטיה, סיפור ולמיטה – מסייעת לילד ומפחיתה את המאבקים מצדו, כך גם בחירום, ואף בצורה חזקה יותר. אני ממליצה לא רק לעשות סדר יום קבוע, אלא גם לבנות תוכנית שבועית. ממש לצייר או לכתוב בטבלה על דף מה צפוי לנו השבוע. זה יכול להקל גם עליכם וגם על ילדכם. בנוסף, תוכלו לסמן בטבלה כל יום שעובר – דבר שיכול לעזור לילד הצעיר שתפיסת הזמן שלו עדיין אינה מפותחת.

המלצה נוספת קשורה למשהו שהוא אולי מובן מאליו, אבל חשוב להגיד אותו: הרוגע של הילד שלכם תלוי ברוגע שלכם. הוא נושא את עיניו אליכם, כדי להבין האם מדובר במצב מסוכן, או שאפשר להיות נינוח. ממש כמו המצבים בהם הוא נופל ומקבל מכה – ומייד מרים את מבטו אליכם ולפי המבט שלכם מחליט האם צריך לבכות עכשיו או שאפשר לקום ולהמשיך כרגיל. לכן, עשו כל מה שאתם יכולים כדי להיות רגועים (הימנעות מהאזנה ממושכת לחדשות, תרגילי הרפייה וכו'). ובמקביל – דברו עם הילד באופן מרגיע לגבי המצב, ותרגלו איתו טכניקות שיכולות להרגיע אותו. למשל: תרגילי דמיון מודרך, תרגילי נשימה, תרגילי יוגה וכדומה. ילדים מגיבים היטב לתרגילים מהסוג הזה ולרוב נהנים מהם מאוד.

בתוך התוכנית השבועית שבניתם, יש מגוון רחב של רעיונות לפעילויות שניתן לשלב:

  • תנועה – ילדים קטנים זקוקים להרבה תנועה. שימו מוסיקה וערכו איתם מסיבת ריקודים בסלון. עשו איתם 'שעת כושר' – תרגילי התעמלות ביחד. אפשר לבנות מסלול של תחנות ספורט, כמו בחוגי התעמלות, שבוא אתם מלווים אותם מתחנה לתחנה (קפיצות, הליכה על קו ישר, קליעת כדור לסלסת קש וכדומה). ואם כל זה לא מספיק – אפשרו דרכים לתנועתיות 'חזקה' יותר, כדוגמת קרב כריות, התגוששות על השטיח וכו' – כמובן תוך שמירה על הביטחון האישי ועל החוקים לפיהם אסור להכאיב במשחק שכזה.
  • יצירה – ילדים קטנים אוהבים מאוד ליצור. זה מאפשר להם ביטוי רגשי, תחושות שמחה וחוויית סיפוק. מומלץ לאפשר פעילויות מגוונות של יצירה. הציעו בכל יום סוג אחר יצירה, כדי לשמור על רמת העניין. בנוסף, אפשר לעשות ציור משפחתי של כולם יחד על דף גדול, או ציור בהמשכים – שהילד מצייר קצת, ואז ההורה ממשיך, ואז שוב הילד וכן הלאה. פעילויות מסוג זה מייצרות לא רק הנאה אלא גם מגבירות את תחושת הקרבה. דרך הציור תוכלו ללמוד גם על עולמו הפנימי של הילד ועל מצבו הרגשי, לפי התכנים שיבחר להתייחס אליהם ביצירה שלו.
  • פרוייקטים בבית – שהות ממושכת בבידוד יכולה להוות הזדמנות טובה לפרוייקטים שרציתם לעשות מזמן ולא הספקתם. בחרו פרוייקטים שהילדים יכולים להיות שותפים בהם! למשל, לסדר את ארון הבגדים – למדוד איתם את הבגדים שלהם ולגלות כמה הם גדלו. לסדר את הצעצועים שלהם – זו הזדמנות למיין, לתקן, לגלות מחדש צעצועים אהובים מהעבר. הילדים ישמחו לשחק איתם ואתם תרוויחו עוד קצת זמן תעסוקה עבורם.
  • מהדורת חדשות יומית משפחתית – כל בני המשפחה שותפים! כתבים, קריינים, שדרנים… ניתן לערוך ראיונות עם בן משפחה, לעשות כתבות תחקיר על נושאים מעניינים, לספר מה חווינו היום וכן הלאה. מומלץ לשדר את המהדורה למשפחה המורחבת – דבר זה יחזק את תחושת הקשר אל העולם שבחוץ. בנוסף, אם אנחנו מדווחים על חוויה ולא רק חווים אותה מבפנים – זה מספק לנו מרחק מהחוויה ולכן הופך אותה קלה יותר עבורנו.
  • ספר זיכרונות – בחרו מחברת יפה, קשטו אותה עם תמונות וציורים, ונהלו יומן יומי בו כל אחד מבני המשפחה יכתוב את מה שעובר עליו בכל יום. ילדים קטנים שלא יודעים לכתוב יכולים לתרום ציורים או להכתיב להורים את מה שהם רוצים להגיד. דברו עם הילדים על כך שהמחברת תישאר כזיכרון אחרי שכל זה ייגמר. עצם ההתייחסות למצב עתידי שבו הבידוד יהיה מאחורינו – יש בה אלמנט מרגיע.
  • הזדמנות ללמידה – נצלו את השהות בבית כדי ללמד את הילדים תחום מסויים שמעניין אתכם. זה יכול להיות כל נושא שהוא: נגינה על כלי מסויים, זיהוי חלקי גוף, חיות, אנגלית וכו'. אתם המורים, ודאגו שיהיה זמן קבוע ל'שיעור' בסדר היום (כמובן, עשו זאת בצורה משחקית וכייפית). אגב, עם ילדים גדולים יותר ניתן לעשות פעילויות חקר יחד, ובנוסף יש הרבה קורסים שניתן ללמוד דרך הרשת.
  • קורס בישול – הפכו את הילדים לשותפים במטבח. ילדים אוהבים לבשל! וזאת הזדמנות נהדר, כשאתם לא צריכים לרוץ לשום מקום, לבלות איתם בסבלנות במטבח. לאחר מכן אפשר להפוך את הארוחה המשפחתית לארוחה במסעדה – אפשר להכין תפריט, הם יהיו המלצרים, ייקחו מכם הזמנות וכדומה. ההנאה שלהם מובטחת.
  • הצגה – הרבה ילדים אוהבים מאוד להופיע. אפשרו להם להכין הצגה לבד או בעזרתכם, סדרו את הכיסאות ואת איזור הבמה, מכרו כרטיסים ובואו להופעה!
  • הזדמנות לחזור למשחקים הטובים והישנים של פעם – אלו שהצריכו רק דף ועיפרון. בהתאם לגיל הילד, בעיקר עם ילדים מעט יותר גדולים, אפשר לשחק איקס-עיגול, צוללות, איש תלוי וכו'… הזדמנות בשבילנו ההורים לנוסטלגיה, ולהעברת המורשת. בכל אחד מהמשחקים אפשר לעשות טורניר משפחתי.
  • הפרדות והפוגות – חשוב להכניס גם את זה לסדר היום. זמן משחק לבד של הילדים שבו אתם נחים. זמן לבד של הורה עם כל אחד מהילדים בנפרד. אם אתם שני הורים בבית – מומלץ להתפצל מדי פעם, שכל הורה יהיה עם ילד. ואם אחד מכם זקוק להפסקה – שהוא ייכנס לחדר ל'בידוד' בזמן שההורה השני נשאר בחזית. דאגו לעצמכם להפסקות התרעננות ורגיעה, גם למענכם וגם למען ילדיכם.

אלו היו רק מספר רעיונות. ככל שתהיו יצירתיים יותר, ותצליחו ליהנות – גם הילדים שלכם ייהנו יותר. זה לא מבטיח שקט או ימים קלים, אבל זה מבטיח זיכרונות טובים. זכרו, המצב הקשה הזה טומן בחובו גם הזדמנות – להעצמת הלכידות המשפחתית. בסופו של דבר, הקרבה שתיווצר בין הילדים לבין עצמם, ובין הילדים לביניכם ההורים – תלווה את המשפחה שלכם עוד שנים רבות.

בתקווה שהמשבר הנוכחי יהיה מאחורינו בהקדם האפשרי. הרבה בריאות לכולם.

*

למעוניינים, במקור צילמתי את אותן ההמלצות בסרטון:

מוזמנת לפייסבוק