עיבוד לידה

מרבית הנשים שמגיעות אלי, מגיעות לצורך עיבוד לידה.
זה נורא, לראות כמה כאב גופני ונפשי אנחנו נושאות בתוכנו…
זה מרגש עד דמעות לדעת שיש דרך אפקטיבית לעזור בהתמודדות עם הכאב הזה.

איך נראה תהליך עיבוד לידה אצלי בקליניקה?

בפגישה הראשונה אני לומדת להכיר אותך ושומעת ממך את סיפור הלידה שלך. כבר בפגישה הזו אני מתחילה ללמד אותך כלים שמסייעים בהתמודדות עם החוויה. במהלך העיבוד אנו מתמקדות בכל פעם בתמונה אחת מתוך הלידה, ובעזרת EMDR מעבדות אותה עד להפחתה של רמת המצוקה שהיא מעוררת. כאשר הרמה יורדת – אנו עוברות לתמונה הבאה, כך עד למצב שבו ההיזכרות בלידה לא מעוררת יותר כל מצוקה ואת מוכנה ללידה הבאה. זה נשמע כמו קסם אבל זה לגמרי אפשרי. כבר עשיתי כל כך הרבה עיבודים שאין לי ספק: גם חוויות טראומטיות מאוד, מפסיקות להיות מציפות. פירטתי על התהליך יותר בהרחבה כאן.

למי מתאים תהליך עיבוד לידה?

לכל מי שמרגישה תחושות מצוקה כאשר היא נזכרת בלידה שחוותה.

האם ניתן לעשות עיבוד לידה מרחוק, דרך המחשב?

כן. אם את מרגישה נוח עם זה, מבחינתי אין בעיה. יש לא מעט נשים שטיפלתי בהן רק מרחוק, בלי להיפגש פנים אל פנים, והעיבוד היה מאוד יעיל.

כמה זמן נמשך עיבוד לידה?

התהליך הוא מאוד אישי ולכן אין יכולת להגיד מראש כמה זמן הוא ייקח. לעתים הוא מסתיים תוך פגישות בודדות ולעתים ממושך יותר. הסברתי על הסיבות להבדלים כאן.

מה מרחק הזמן בין פגישה לפגישה?

בטיפול פסיכולוגי רגיל בדרך כלל נפגשים אחת לשבוע, ביום קבוע ושעה קבועה.
בעיבוד לידה אני אוהבת לעשות תהליך מרוכז יותר, בו אנחנו קובעות את הפגישות במרווח זמנים קרוב. הסיבה היא, שאם התחלנו תהליך עיבוד – אני מעדיפה לסייע לך לסיים אותו במהירות האפשרית ולא להישאר עם החוויה ‘פתוחה’. אבל, כמובן, קצב הפגישות תלוי ברצון ובפניות שלך.

האם ניתן לעשות את העיבוד בנוכחות התינוק.ת?

אני מאוד אוהבת תינוקות, ותמיד שמחה לפגוש אותם. זה הממתק בעבודה שלי 😊
עם זאת, הניסיון לימד אותי שכאשר את עם התינוק שלך – קשה לך להתפנות באמת לתהליך שלך. לכן, אם אפשר, עדיף שיהיה מישהו אחר שיטפל בתינוק בזמן הפגישה, כך שאת תהיי רגועה שהוא בידיים טובות ותוכלי לאפשר לעצמך את המרחב שאת צריכה.

כמה זמן לאחר הלידה כדאי להגיע לעשות עיבוד?

מצד אחד, כדאי לעשות עיבוד כמה שיותר מוקדם. ככל שאנחנו מעבדים חוויה טראומטית קרוב להתרחשות שלה, כך הזיכרונות הטראומטיים לא מספיקים להתבסס ויותר קל לנו להשתחרר מהחוויה.
מצד שני, אין מגבלת זמן – אפשר לעבד אירוע גם שנים לאחר התרחשותו.
הבחירה היא שלך. כאשר את מרגישה שזה הזמן הנכון מבחינתך, מבחינת הכוחות והיכולת שלך, או כאשר רמת המצוקה היא כל כך גבוהה עד שפוגעת בתפקוד – זה הזמן המתאים לעשות את העיבוד.

חשוב

• אם את מתכננת היריון עתידי ומרגישה צורך בעיבוד לידה קודמת – עדיף לעשות את העיבוד כבר עכשיו, לפני הכניסה להיריון. 
• אם את כבר בהיריון ומעוניינת לעשות עיבוד כהכנה ללידה – עדיף לא לחכות לרגע האחרון אלא להתחיל בשליש השני להיריון, כדי שיהיה לנו מספיק זמן לעבד בנחת את כל מה שדורש עיבוד ולאפשר לך להגיע מוכנה ללידה הבאה.

סרטון דוגמה טיפול EMDR לעיבוד חוויית לידה

תחומי התמחות נוספים